مدیریت پارکینگ عمومی و خصوصی

نرم افزار مدیریت پارکینگ کارا یکی از جامع ترین نرم افزار های مدیریت پارکینگ های عمومی و خصوصی هست که قابلیت استفاده از کارت و یا بارکد و... را دارد

مدیریت پارکینگ عمومی و خصوصی

نرم افزار مدیریت پارکینگ کارا یکی از جامع ترین نرم افزار های مدیریت پارکینگ های عمومی و خصوصی هست که قابلیت استفاده از کارت و یا بارکد و... را دارد

حسابداری پارکینگ کارا

مناسب برای انواع پارکینگ های عمومی و خصوصی و تمامی فضاهایی که محاسبه زمان نیاز دارند.

آدرس : رشت - خ امام خمینی -مرکز رشد واحد های فناور-واحد 208
تلفن : ٠١٣-٣٣٣٣٢٥١٠-٣٣٦٠٠٥٩٣
همراه : ٠٩١١١٤٨١٤٠٠
پست الکترونیکی : Hamedrez@Gmail.Com

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

دوربین های پلاک خوان

يكشنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۸، ۰۲:۰۱ ب.ظ

surpriseچند آیتم خیلی مهم در حوزه پلاک خوانی که باید مورد توجه قرار بگیرد:

 

نخست اینکه شما باید برنامه خودتان را مشخص کنید، که آیا می‌خواهید پلاک خوانی توسط نرم افزارهای پلاک خوانی صورت گیرد، یا این پلاک خوانی توسط چشم ( بصورت زنده توسط کاربر) انجام شود.

چون این دو مبحث دو معقوله کاملا جدا و بسیار متفاوت از هم هستند.

به طور مثال شما برای پلاک خوانی توسط چشم نیاز به رعایت خیلی از استاندارد‌ها ندارید، چرا که چشمان شما به وسیله قابلیت‌های بالایی که دارند از شانس بیشتری برای خواندن پلاک ها برخوردار هستند.

فرض کنید شما یک دوربین را در یک بزرگراه نصب می‌کنید، و در این بزرگراه ۳ الی ۴ خودرو به موازات هم عبور می‌کنند، در این حالت باز هم چشمان شما قادر به شناسایی پلاک ها می‌شوند.

اما این قضیه در مورد نرم افزار‌های پلاک خوان کاملا متفاوت است، چون وقتی ما دوربینی را با یک زاویه نصب می‌کنیم، ممکن است چشم تشخیص دهد که این عدد ۲ هست و یا این عدد ۳ اما با توجه به اینکه نرم افزار‌های پلاک خوان از الگوریتمی خاص جهت رصد خودرو ها بهره می‌برند، شاید در تشخیص اعداد به واسطه زاویه‌ای که دوربین نسبت به پلاک دارد، دچار خطا بشوند.

از این حیث شما زمانی که می خواهید نرم افزار پلاک‌خوان را نصب کنید بایستی تا حد امکان به مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود عمل کنید.

در مرحله نخست اولین آیتمی که باید مورد توجه قرار گیرد ارتفاع دوربین نسبت به سطح زمین است، بسیار اتفاق می‌افتد که همکاران تماس می‌گیرند و یا به نحوی با ما ارتباط برقرار می‌کنند و می‌پرسند که ما دوربین را در چه ارتفاعی باید نصب کنیم؟ ۲ متری؟ ۳ متری؟ ۵ متری؟ و متقابلا همکارانی داریم که به سرعت در صفحات مجازی پاسخ می‌دهند، دوربین باید در ارتفاع دو یا سه متری نصب شود. اما این پاسخی اشتباه به این پرسش است. چرا که تنظیم دوربین در یک ارتفاع مشخص مشکلی از ما حل نمی‌کند، آنچه که مهم است فاصله خودرو از دوربین و زاویه‌ای است که از خط افق و عمود می‌سازد. طبق تجربه ما فاصله ۴/۵ متری مناسب می باشد.

در نظر داشته باشید که زاویه دوربین نسبت به خط عمود نباید بیش از ۳۰ درجه باشد، و همچنین نسبت به خط افق نباید بیش از ۱۵ درجه باشد. چرا که در غیر اینصورت نرم افزارهای پلاک خوان به درستی قادر به شناسایی حروف و اعداد نیستند، به عنوان مثال حروف س و ص و یا اعداد ۲ و ۳ ، ۱ و ۹ و ۴ در صورت زاویه نامناسب دوربین اصطلاحاً در هم فرو می‌روند، و قابل تفکیک از هم توسط نرم افزار نیستند. البته باید اشاره کرد ما این محدودیت ها را زمان رصد پلاک ها با چشم نداریم. 

قاعدتا زوایای بازتری را با چشم می‌توانیم تحت پوشش دهیم، متقابلا بایستی به این نکته هم توجه کنیم که معمولا در پروژه‌های ترافیکی تعداد فریم اختصاص داده شده به دوربین پانزده فریم در ثانیه است و تعداد فریم بیشتر تنها CPU را درگیر می‌کند. حالا تصور کنید خودرویی با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت از برابر دوربینی با زاویه ۳۰ درجه می‌گذرد. در این حالت ماکسیمم ۳ یا ۴ فریم می‌توانید پلاک ماشین را رصد کنید. اما اگر شما زاویه‌ای را که ذکر کردیم درست رعایت نکرده باشید، ممکن است دوربین یک فریم در زاویه ی ۶۰ درجه را از آن خودرو به شما دهد که در اون حالت ضریب خطای تک فریم بسیار بالا است.

در مرحله بعدی نکته‌ای که باید مورد توجه قرار دهیم، نوع لنز دوربین است، که بنا موقعیت پروژه دوربین پلاک خوان یا LPR شما به لنز مناسبی مجهز شده باشد. برند های هایک ویژن و داهوا برای دوربین های پلاک خوان دو سری لنز ارائه داده است، که به طور معمول برای پروژه های پارکینگی با فاصله کانونی ۲٫۸ الی ۱۲ میلی متر و برای پروژه های ترافیکی دوربین هایی با فاصله کانونی۷ الی ۲۲ میلی متر پیشنهاد می‌شود .

اما برای اینکه دلیل این انتخاب را بهتر متوجه شوید، بگذارید اینطوری توضیح دهم، با توجه به محدودیت هایی که داریم، ارتفاع دوربین در پروژه های ترافیکی نمی‌تواند کمتر از ۵٫۵ متر باشد. و همچنانی که از نرم افزار پلاک خوان استفاده می‌کنیم، زاویه عمودی نباید بیش تر از ۳۰ درجه و از ۱۵ درجه هم نباید کمتر باشد لذا با وجود چنین محدودیت هایی شما فکر می‌کنید، چه لنز و چه فاصله ای می تواند مطلوب ما باشد؟

بر اساس روابط ریاضی اگر دوربینی با ارتفاع ۵٫۵ متر و با زاویه ۱۶ درجه بخواهد کار پلاک خوانی را انجام دهد تصویر مطلوب در فاصله ۱۸ متری در راستای افق و ۱۸٫۸ متری تا دوربین خواهد بود. ولی در شرایطی برابر اگر همان دوربین با زاویه ۳۰ درجه بخواهد پلاک خوانی را انجام دهد، مطابق با روابط ذکر شده فاصله چیزی حدود ۹٫۵ متر می‌شود. حالا با توجه به فواصلی که به دست آورده ایم باید انتخاب نوع لنز را داشته باشیم.

وقتی دوربینی با لنز ۲/۸ به ۱۲ میلی متر انتخاب می‌کنیم. زوایای تصویری ما به این شرح است، در نتیجه با تنظیم زوم‌ترین حالت لنز زاویه تصویر افقی ۳۳٫۸ درجه می شود.

پس حالا می خواهیم ببینیم با توجه به فاصله زاویه دار ۱۸٫۸ متری و با کمک روابط محاسباتی عرض تصویر ما چقدر می شود. همونطور که می‌توانید ببینید اگر دوربین ما در ارتفاع پنج و نیم متری قرار بگیرد در زوم ترین حالت خودش یعنی ۱۲ میلی متر عرض تصویر ما در فاصله ۱۸٫۸ متری چیزی در حدود ۱۱٫۴ متر می شود. که این عرض تصویر، تصویری wide را به ما می‌دهد، که این اصلا مطلوب نرم افزار پلاک خوان نیست.

لذا در این حالت باید از دوربین مداربسته برندهای هایک ویژن و داهوا با لنزهای ۱۲ تا ۲۲ میلی‌متر استفاده کنیم که خودتان می‌توانید برای این لنز محاسبات را مجددا بر اساس روابطی که ذکر کردیم انجام دهید. 

  • حامد رضایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی